З кожним пошуком в Інтернеті, з кожним лайком у соцмережах, з кожною онлайн-покупкою, з кожним замовленим квитком ви генеруєте дані про себе. А таких активних користувачів мережі, як ви, понад 4 мільярди. Уявіть обсяги інформації!

До чого тоді тут великі дані, чи Big Data?

Лише за останні два роки було згенеровано 90% світових даних. Щодня створюється 2,5 10 18 байт інформації. Ця інформація настільки складна та велика, що її складно проаналізувати за допомогою реляційної бази даних . Тому було введено окремий термін Big Data, який має свої характеристики та інструменти роботи.

большие данные поток Big data источники

Що таке Big Data?

Big Data – це теж дані , але які дуже різноманітні і великі для традиційних технологій. Кліффорд Лінч широко ввів термін “великі дані” у 2008 році зі своєю статтею для журналу Nature. Розміри таких масивів інформації не просто великі, а ще й збільшуються зі зростаючою швидкістю експонентно .

Наприклад, в 2010 році Ерік Шмідт на конференції Techonomy в Каліфорнії повідомив, що з початку часів до 2003 всього зберігається 5 екзабайт (10 18 ) даних . Інженер, можливо, і не підозрював, що до 2016 року цей обсяг інформації буде генеруватися за кожні два дні.

Наскільки великі дані?

Дані розміром від 10 15 байт називають великими .

Ще у 2008 році світ оперував 0,18 зеттабайтами, а вже у 2015 р. обсяги інформації зросли до 7,4 зеттабайтів, у 2020 р. – до 40–44 зеттабайтів, при цьому прогнозують у 2025 році збільшення цього обсягу у 10 разів.

1 Зб = 1024 ексабайти, де 1 екзабайт = 10 18 байт

Які великі дані бувають?

Виділяють 3 типи Big Data в аналітиці:

  • Структуровані дані

Так називають легко доступні масиви , які зберігаються у фіксованому форматі . Вони зручні в роботі, оскільки їх легко зберігати, сортувати, аналізувати та обробляти. Структуровані дані мають чіткі виміри , які можна визначити за допомогою зміни параметрів. Через фіксований формат кожне поле є унікальним і може бути витягнуте окремо або в поєднанні з даними з інших полів.

приклад структурованих великих даних бази даних
Таблиця міст – приклад структурованих даних
  • Неструктуровані дані

Це масиви даних без певної структури . Тому виникають проблеми, коли справа доходить до обробки та вилучення з них цінності. Фотографії , які ми публікуємо в Instagram або Facebook, відео , які дивимося на платформах, результати пошуку Google – це приклади неструктурованих даних. Хоча організаціям доступна велика кількість відомостей, вони не мають уявлення про те, як отримати з них корисну інформацію, оскільки дані в необробленому вигляді .

тип структуровані великі дані приклад
Пошук у Google — приклад даних без структури
  • Напівструктуровані дані

Це суміш структурованих та неструктурованих даних. Такий тип складається з інформації, яка не має певної структури та не відповідає реляційним базам даних.

напівструктуровані дані приклад
Приклад напівструктурованих даних

Властивості 3V, 5V Big Data

У 2001 році Meta Group виділила три основні характеристики ( 3V ) великих даних : volume , velocity , variety .

3V VVV Big Data великих даних
3V великих даних
  1. Volume (обсяг)

Назва Big Data вже має на увазі, що обсяги інформації надто великі та некерованого рівня, щоб до них застосовувати спеціальне програмне забезпечення.

  1. Velocity (швидкість генералізації)

Швидкість приросту даних. Визначає наскільки швидко масиви інформації генеруються та обробляються, їхній потенціал . Потік даних масовий та безперервний.

  1. Variety (різноманітність)

Це організація та ефективна обробка відомостей різних форматів.

Також виділяють ще дві характеристики приналежності великих даних – veracity, value . Разом з volume, velocity і variety вони утворюють концепт 5V Біг Дата .

5V Big Data великих даних
5V великих даних
  1. Veracity (правдивість)

Визначає якість та достовірність даних. Правдивість – це рівень довіри до зібраної інформації. Оскільки іноді великі обсяги інформації часто можуть викликати більше плутанини, ніж розуміння.

  1. Value (цінність)

Дані корисні , якщо з них можна отримати цінну інформацію . При роботі з Big Data організації можуть використовувати стандартні засоби збирання та аналізу. Тільки способи отримання цінності з масивів повинні бути унікальними .

Звідки беруть величезні дані?

великі дані джерела соцмережі ілюстрація
Дані із соцмереж
  • Документація . Документація будь-якого формату, наприклад HTML, CSV, PDF, XLS, Word, XML тощо.
  • Медіа . Зображення, відео, аудіо, пряма трансляція, подкасти.
  • Соціальні мережі . Компанії, що працюють з Big Data, такі як Facebook і Google, отримують дані про будь-які дії, які ми виконуємо. Іншими прикладами є YouTube, Twitter, LinkedIn, блоги, Instagram, WordPress, Jive та інші.
  • Загальнодоступні веб-сайти . Ці дані надходять із Вікіпедії, служб охорони здоров’я, Світового банку, уряду, погоди, трафіку.
  • Архіви . Це архіви персональних даних, як-от медичні записи, кореспонденція клієнтів, страхові форми.
  • Зберігання даних . Бази даних та файлові системи.
  • Дані машинних журналів . Дані з серверів, журнали програм, журнали аудиту, записи відомостей про дзвінки CDR, мобільне розташування та інші
  • Дані датчиків . Дані датчиків медичних пристроїв, камери доріг, супутники.

Навіщо використовувати Big Data? Переваги технології великих даних

Незважаючи на складнощі, 94% представників бізнесу вважають запровадження Біг Дата необхідністю для зростання. А 59% організацій вже використовують аналітику великих даних .

Використання Big Data допомагає організаціям

  • Зрозуміти , де, коли і чому купують клієнти
  • Оптимізувати операції та кадрове планування
  • Прогнозувати тенденції ринку та майбутні потреби
  • Зробити компанії більш інноваційними та конкурентоспроможними
  • Відкривати нові джерела заробітку
  • Захистити клієнтську базу компанії

Читайте також: створення 3D моделі: будь-яка форма з точністю до мікрона

Що таке аналітика великих даних?

З вибуховим зростанням Big Data були створені бази даних для роботи з ними: Hadoop , Spark та MySQL . Наразі практично всі онлайн-ресурси впровадили цю технологію. Використання цього інструменту забезпечує компактність та актуальність інформації, а також значно спрощує роботу з більшими обсягами відомостей. Компанія KLONA надає свої послуги у розробці, налаштуванні та модифікації баз даних . Завдяки багаторічному досвіду KLONA точно знають яка база даних і який інструментарій потрібен саме Вашому бізнесу .

Виділяють 4 кроки аналітики Big Data: збір , обробка , очищення , аналіз великих масивів.

етапи роботи з великими даними покроково
Етапи роботи з Big Data
  1. Збір

Цей етап різний кожної організації. Завдяки технологіям організації можуть збирати відомості з хмарних сховищ мобільних додатків і навіть з датчиків IoT в магазині. Деякі дані знаходяться у сховищах даних , де аналітики можуть легко отримати доступ до них.

  1. Обробка

Дані , особливо неструктуровані, мають бути правильно організовані . Одним із варіантів обробки є пакетна обробка . Вона розглядає великі блоки даних з часом . Пакетна обробка зручна, коли між збором та аналізом даних потрібно більше часу. Потокова обробка розглядає невеликі пакети даних одночасно для швидшого прийняття рішень. Потокова обробка складніша і часто дорожча.

  1. Очищення

Неочищені дані можуть вводити в оману, створюючи хибні ідеї. Масиви відомостей потребують очищення для покращення якості та отримання більш точних результатів . Усі набори інформації мають бути правильно відформатовані , а будь-які дублюючі або нерелевантні частини мають бути видалені .

  1. Аналіз

Підготовка великих масивів для використання потребує часу. Як тільки вони будуть готові, процеси розширеної аналітики можуть перетворити великі дані на великі ідеї .

схема великі дані великі ідеї аналітика

Як аналізувати великі дані?

Виділяють основні методи аналізу великих даних: машинне навчання, статистичне навчання та інтелектуальний аналіз.

  1. Інтелектуальний аналіз даних ( дата майнінг )

Методи інтелектуального аналізу даних можуть бути організовані у два основних класи : контрольовані та методи без нагляду.

У контрольованому навчанні є результат , що представляє інтерес. І треба розробити модель прогнозування та досягти цього результату.

У неконтрольованому навчанні немає змінної результату, що ми хотіли б досягти. Наша мета полягає в тому, щоб згрупувати змінні або частини даних на основі їхнього ступеня подібності . Неконтрольоване навчання зазвичай використовують у психологічних дослідженнях.

  1. Машинне навчання

Це метод, добре відомий у галузі штучного інтелекту. Виникнувши з інформатики, машинне навчання працює з комп’ютерними алгоритмами до створення припущень з урахуванням даних. Воно надає прогнози , які були б неможливими для аналітиків-людей.

  1. Статистичні навчання

Використовує історичні дані організації для прогнозу майбутнього, виявлення майбутніх ризиків та можливостей.

Читайте також : Все про створення 3D-моделей за фотографіями

Які недоліки Big Data?

Крім переваг, система великих даних має свої недоліки .

  • Конфіденційність

Найбільшим недоліком Big Data є небезпека кібератак . Навіть гігантські компанії стикалися із випадками масових витоків інформації. Однак із впровадженням GDPR підприємства все частіше інвестують в інфраструктуру , щоб підтримувати Біг Дату.

  • Перевантаження систем

Великі дані можуть створювати навантаження і шум, знижуючи свою корисність. Компаніям доводиться обробляти масиви інформації, визначати шум та відсівати зайве.

  • Потреба у спеціальній обробці ще до застосування

Структуровані дані легко зберігати та сортувати. Але неструктуровані , наприклад, електронні листи, відео та текстові документи, вимагають застосування складних методів , перш ніж стати корисними.

  • Потреба хорошої технічної бази

Робота з великими даними потребує високого рівня технічної майстерності . Саме тому аналітики Big Data належать до високооплачуваної групи в IT-сфері.

Big Data: приклади та сфери застосування технології

  • Уряд та державне управління
  • Охорона здоров’я
  • Кібербезпека
  • Транспорт

Автомобільна промисловість уже давно впровадила величезні дані. Їх використовують для виробництва найкращих елементів , для підвищення безпеки водіїв та збільшення продажів автомобілів. Виробники автомобілів, такі як BMW, мають вигоду з аналізу великих наборів відомостей, наприклад з профілактичного обслуговування. Так вони створюють індивідуальні рішення для клієнтів та автомобілі завтрашнього дня.

  • Маркетинг

Аналіз споживчої поведінки є абсолютно новий рівень роботи з даними. Завдяки інформації, зібраній з GPS, соціальних мереж та в Інтернеті (наприклад, історія покупок чи опубліковані думки), компанії тепер можуть аналізувати реакцію не лише вибраних груп клієнтів, а й навіть конкретних осіб .

  • Медицина

Аналітика великих даних у цьому секторі може сприяти покращенню обслуговування пацієнтів; підтримка клінічних досліджень; моніторинг безпеки охорони здоров’я; створення систем управлінського контролю та протидії епідеміям та іншим загрозам .

Використання Big Data у охороні здоров’я сприяє покращенню телемедицини, коригування кількості персоналу, покращенню досліджень захворювань.

Сюзан Етліджер – Як бути з великими даними?

Майбутнє великих даних. Куди ми прямуємо?

У цифрову епоху дані є нашим, ймовірно, найціннішим ресурсом та продуктом одночасно.

великі дані мем

Використання Big Data допомагає створювати нові послуги, розробляти нові бізнес-моделі, продавати продукти. Не лише великі бізнеси аналізують масиви відомостей, а й малі підприємства , корпоративні та навіть творчі .

У світі, яким ми його знаємо, обсяги інформації , що генерується, продовжуватимуть зростати . Компаніям та державним установам необхідно створити культуру науки про дані, включивши її до своїх структур.