Напевно, багато хто чув популярну фразу Стіва Джобса про те, що інновація відрізняє лідера від наздоганяючого. У винахідників можуть бути різні причини (від підвищення продажів до служіння людству), але в результаті всі вони приходять до певної логічної межі, коли результат своєї праці необхідно оформити юридично правильно. Продукт інтелектуальної власності допоможе захистити патентування промислового зразка
Наприклад, можна винайти велосипед. Його новизна виражатиметься у незвичайній формі, оригінальному дизайні коліс, відмінній колірній гамі тощо. Для того щоб конкуренти випадково не скопіювали ідею і не запустили продукт у виробництво, промобразець потрібно запатентувати. При цьому особливо актуальні кольори, текстура, форма, зручність та інші фактори, все, що ми можемо побачити. На даному етапі немає значення, який механічний принцип або закон фізики наводить його, круглого або трикутного за формою, в рух – ці параметри враховуються при отриманні патенту на корисну модель або винахід.
Промисловим зразком може бути будь-що: варіант меблів, незвичайна упаковка, чудова етикетка, одяг, навушники з унікальним дизайном і т.д. Але згідно із Законом України «Про охорону прав на промислові зразки» навряд чи вдасться оформити правову охорону для архітектури (крім малих форм), друкованої продукції та речовин нестійкої форми.
На успіх патентування промислового зразка безумовно впливають категорії новизни та ергономічності виробу.
Порядок патентування промислового зразка
Одна річ придумати винахід і зовсім інша – зробити все правильно, щоб отримати на нього патент. Можна звернутися до однієї з численних фірм, які пропонують допомогу в оформленні документів такого типу, або зробити все власноруч. Порядок патентування промислового зразкаобумовлено у законодавстві.
- Оформлення заявки до Державного патентного відомства України. Подати заявку (українською мовою) крім особи, яка бажає отримати патент, може довірена особа або представник у справах інтелектуальної власності.
- Комплектація заявки зображеннямипромобразца так, щоб можна було скласти найповніше уявлення (малюнки, фотографії, креслення, ілюстрації тощо).
- Опис«досить зрозумілий і повний, щоб його зміг здійснити фахівець узазначеній галузі».
- Сплата збору.
Автор може заборонити згадування свого імені у публікаціях установи. Укрпатент розглядає заявку протягом 6 місяців, а готовий патент діє протягом 10 років (з можливістю продовження ще на 5).
Патент на дизайн. Патентний тролінг
Обов’язковий етап у процесі патентування промислового зразка – перевіркайого новизни на світовому рівні, але найчастіше Укрпатент стикається з труднощами та неможливістю провести її досконало. Оскільки в Установі кваліфікаційна експертиза зразків може перетворитися на формальність, має сенс особисто (бажано ще на перших стадіях розробки) пошукати аналогічні приклади, якщо мета майбутніх продажів – світовий ринок.
Така проблема – не рідкість. Наприклад, у США судові позови щодо патентів – вже звичайна практика. Лазівка в законі дозволила певною мірою перекрутити суть патентування і породила «патентний тролінг». Кілька років тому компанія Apple довго судилася з компанією Samsung через дизайн смартфонів і планшетів.
Підприємства-конкуренти можуть створювати патенти у вигляді попереджувального жесту, щоб передбачити, блокувати, затіяти судовий позов і змусити протилежну сторону відмовитися від запатентованого зразка або отримати компенсацію у грошовому еквіваленті.
Особливо важко з патентуванням промислових зразків у світі високої моди, оскільки одяг має багато загальних характеристик – колір, структура та інші. Придумати в цьому плані щось абсолютно нове дуже складно, адже у людини завжди було дві руки і дві ноги, одна голова і т.д. Те саме стосується і колірної гами, в якій працюють дизайнери.
Делікатне питання не пройшло повз такий гігант модного світу як французька взуттєва компанія Christian Louboutin. У 2008 році Louboutin зареєстрували червону підошву як товарний знак, а в 2011 судилися з будинком моди Ів Сен-Лоран, тому що останні планували випустити нову лінію черевиків із червоним низом.
Копіювання модних трендів – дуже поширена практика, тому якщо патент на дизайн стосується цієї сфери, потрібно бути обережним (і з формою, і з кольором). Що робити великим компаніям, для яких колір – кредитна картка, і чи можна безболісно для світового ринку запатентувати кольори виробу? Питання все ще залишається спірним. Наприклад, ювелірна компанія Tiffany & Co запатентувала бірюзову коробочку, а через деякий час бірюзовий став їхнім фірмовим кольором. Але варто їм отримати патент на колір – і все компанія стане монополістом бірюзових речей. На запобігання таким абсурдним ситуаціям працюють патентні відомства, нехай і не завжди гладко.
Світові тенденції патентування промислових зразків
«Сильне зростання кількості поданих заявок на промислові зразки в рамках Гаазької системи свідчить про важливе значення зовнішнього вигляду продукції для отримання конкурентних переваг на ринку», – стверджує Гаррі Френсіс, 4-й генеральний директор ВОІВ (Всесвітня організація інтелектуальної власності). Минулого року кількість заявок на патентування промислових зразків зросла майже на 40%, частково через приєднання до системи Республіки Корея, Японія та США. Республіка Корея відразу зайняла четверте місце в рейтингу за кількістю поданих заявок, за США залишилося шосте місце, Японія опинилася на дев’ятому.
У трійці світових лідерів за кількістю подачі заявок на патент промислового зразкаминулого року була Німеччина (3453 зразки), Швейцарія (3316), Франція (1317).
Статус країни винахідників Німеччина отримала давно, звідти прийшло багато зручних і звичних речей. Патенти на промислові зразки дали нам можливість у майбутньому дізнатися, що таке МP3-плеєр, дірокол, фанта, ялинка, шиповані бутси, лічильник для таксі, джинси та багато іншого.
Найвдаліші та безглузді промислові зразки
Серед запатентованих промислових зразків, безумовно, є дуже корисні, але ринок рясніє і відверто безглуздими випадками. Залишається сподіватися, що патент промислового зразка дадуть корисним та ергономічним новинкам.
- Кросівки (Nike Flyase 8). Компанія Nike розробила спеціальні кросівки, які можна застібати лише за допомогою однієї руки. Розробку таких кросівок спровокувало у 2012 році письмове прохання Меттью Уолцера, у якого через церебральний параліч функціонувала лише одна рука.
- Одяг, що самоочищається (ODO). Мрія всіх неохайних та неакуратних особин. Втім, навіть найуважнішому з нас доводилося перекидати на себе каву. Так ось, тканина джинсів та футболок зроблена з особливої речовини, що дозволяє відштовхувати рідини та неприємні запахи. Є можливість вийти сухим з води буквально.
- Безпечна вантажівка (Safety Truck). Оригінально до вирішення проблеми аварій на дорогах підійшла компанія Samsung. Вони створили вантажівку, яка транслює інформацію з камер на бампері на задні дверцята, де встановлені чотири монітори. Водій, який їде ззаду і хоче обігнати вантажівку, не ризикує потрапити в аварію через несподівану “зустрічну”.
У той же час абсолютно незрозуміло, навіщо патенти винаходам, які важко застосувати у реальному житті.
- Симулятор “Дай 5”. Механічна рука, за ідеєю виробників, повинна допомагати позбутися надлишку емоцій.
- Тапочки «для походу в туалет». Загадкові японці вигадали тапочки виключно для походів у туалет, мотивуючи це підвищенням рівня гігієнічності. При цьому, якщо вас у сім’ї четверо – вже як мінімум чотири пари звичайних тапочок, є ризик, що все це займатиме занадто багато місця.
- Велосипед без сідла та педалей. Винахід (родом із Німеччини) працює за принципом – людина «котиться» і перебирає своїми ногами, а конструкція за рахунок цього рухається.
Патентування промислових зразків – хороший показник розвитку країни. Як точно зауважила Аннета Шаван (міністр освіти та наукових досліджень Німеччини): «Світова конкуренція у сфері інновацій – це насамперед конкуренція у боротьбі за таланти».
Кожен новий винахід впливає на розвиток технологій та майбутнє людства. Незалежно від держави та законодавства, основна функція патентуванняпромислових зразків – забезпечення охорони інтелектуальної власності та регулювання світового ринку.