З моменту зародження ігрової індустрії гостро постало питання цензурування такого контенту. Це призвело до необхідності розробити віковий рейтинг ігор . Оскільки спочатку йшлося про ігрові автомати, контролювати ігрові тайтли було досить складно. В епоху появи онлайн-майданчиків для продажу ігор (GOG, Steam, EGS) ситуація кардинально змінилася.
Відразу слід зазначити, що законодавчо будь-який розробник має право відмовитись від отримання рейтингу для проекту. У такому разі він просто втрачає можливість продавати свій продукт на цих цифрових платформах. Зумовлено це політикою користувача, тому його отримання — обов’язкова негласна вимога для всіх творців ігрових тайтлів.
Які організації визначають віковий рейтинг ігор?
У багатьох країнах існують різні організації , які визначають віковий рейтинг ігор. Нижче наведено кілька найбільш відомих організацій:
- Entertainment Software Rating Board (ESRB). Організація, що визначає віковий рейтинг ігор для ринку Північної Америки, включаючи США та Канаду. Надає рейтинги “Для всіх” (E – Everyone), “Для підлітків” (T – Teen), “Для дорослих” (M – Mature) та ін. Вказує наявність контенту, можливо неприйнятного певних вікових груп.
- Pan European Game Information (PEGI) займається рейтингом проектів для ринку Європи. PEGI використовує систему від 3+ до 18+, вказуючи рекомендований мінімальний вік користувача кожної гри.
- Computer Entertainment Rating Organization (CERO). Визначає віковий рейтинг ігор ринку Японії. Використовує систему від “Для всіх” (A – All Ages) до “Тільки для дорослих 18 +” (Z – 18 +). Зазначає мінімальний вік користувача, що рекомендується.
- Australian Classification Board . Працює виключно на ринку Австралії. Використовує систему від G (General) до R18+ (Restricted 18+). Визначає наявність контенту, обмеженого певних вікових груп.
- Korea Media Rating Board (KMRB). Організація, що визначає віковий рейтинг ігор ринку Південної Кореї. Користується системою від «Для всіх» (All) до «Тільки для дорослих 18+» (Adults only 18+), визначаючи мінімальний вік користувача, що рекомендується.
У різних країнах діють різні організації або державні агенції , що визначають віковий рейтинг ігор. Керуються вони місцевими законами, культурними особливостями . Яскравий приклад — ринок Китаю. На останньому заборонено пропаганду ЛГБТ, фемінні чоловічі тіла персонажів та багато іншого.
Які критерії визначають віковий рейтинг?
У набір вікових обмежень країнами входять одні й самі набори аспектів . Це може бути насильство, надмірна жорстокість, спірні питання етики та моралі, сексуальний контент та інше. У деяких випадках під заборону можуть потрапити навіть певні відомі персонажі з фільмів, мультиплікації, книг.
Якщо узагальнити, то регулятори особливу увагу приділяють тим аспектам гри, які будуть вказані нижче.
Сексуальний контент
Визначення наявності сексуального контенту в іграх здійснюється на основі різних факторів та елементів:
- Візуальні елементи . Зображення, анімації або відео, що містять наготу, сексуальні пози, сексуальні органи, сексуальні акти чи сексуальний одяг персонажів. Оцінка може здійснюватися на основі явності та інтенсивності сексуальних зображень.
- Аудіоелементи . Звукові ефекти, діалоги чи репліки, які містять мову сексуального характеру, обсценну лексику чи непристойні жарти.
- Тематика та сюжет . Цей пункт включає наявність та обговорення сексуальних відносин, сексуальних орієнтацій, уявлення сексуальних фантазій та ін.
- Інтерактивність . Можливість гравця взаємодіяти із сексуальним контентом, такими як опції вибору сексуальних дій/рішень, які впливають на розвиток сюжету.
Насильство
Питання, пов’язані з насильством, визначаються за такими критеріями :
- Візуалізація . Сюди входять зображення, анімації, відео, що містять насильницькі сцени, такі як бійки, вбивства, поранення, вибухи, стрілянину. Оцінка може здійснюватися на основі явності, реалістичності, кривавості та інтенсивності насильницьких зображень.
- Звукоряд . Включає в себе звукові ефекти, діалоги, репліки, які містять звуки насильства. До останніх відносяться постріли, удари, крики, стогін та інші звуки, пов’язані з насильницькими діями.
- Тематика та сюжет . Наявність насильницьких дій, смерті персонажів, жорстокість чи інші насильницькі елементи у сюжеті чи тематиці гри.
- Взаємодія гравця . Має на увазі можливість гравця здійснювати насильницькі дії у грі (вбивства, насильницькі взаємодії з іншими персонажами, об’єктами в ігровому світі).
Нецензурна лексика
Визначення наявності нецензурної лексики в іграх здійснюється на основі ряду різних факторів :
- Текстові елементи . Використання нецензурних виразів, лайок, образ, прокльонів, матюків або інших непристойних слів і фраз. Можуть бути присутніми у текстових повідомленнях, діалогах, субтитрах або інших формах письмового контенту у грі.
- Аудіоелементи . Включає використання нецензурної лексики у звукових ефектах, діалогах, репліках персонажів чи коментарях інших гравців. Під визначення підпадає можливість спілкування з іншими гравцями через голосовий чат у мультиплеєрних іграх.
- Інтерактивність . Є можливість гравця використовувати нецензурну лексику у своїх діях або комунікації з іншими гравцями. Не виняток та можливість вводити нецензурні слова у текстових чатах, використовувати їх у ігрових діалогах.
Яскравим прикладом є онлайн проект студії Valve Dota 2 , де факт романтичного відвідування кафе з матір’ю опонента (if you know what I mean) вважається чи не нормою.
Оцінка наявності нецензурної лексики у іграх проводиться організаціями. Останні визначають віковий рейтинг ігор, з урахуванням контексту, в якому вона використовується, та призначення гри . Організації можуть аналізувати текстові та аудіоелементи гри, оцінювати частоту та інтенсивність використання нецензурної лексики. Також можуть враховувати наявність механізмів контролю, обмеження використання нецензурної лексики у грі, таких як фільтри або системи репортів про образливу поведінку гравців.
Страх та жах
Визначення наявності страху та страху в іграх формується на підставі аналізу наступних параметрів:
- Візуалізація . Використання похмурих і загрозливих зображень, жахливих істот, кривавих чи насильницьких сцен, страхітливої атмосфери, зловісних місць. У тому числі інших візуальних ефектів, які можуть викликати у гравців страх і жах.
- Звукові елементи . Застосування похмурих звуків, зловісної музики, криків, стогонів, скрегота, що допомагають створювати атмосферу остраху.
- Ігровий процес . Наявність механік гри, пов’язаних зі страхом та жахом, таких як сюжетні повороти, несподівані події, переслідування, атаки монстрів, стрибки, скримери, приховані пастки та інші ігрові моменти, здатні викликати сильні негативні емоції у гравців.
- Напруга та емоційний контент . Включає в себе наявність сцен з високим рівнем напруги, тривоги, загрози. Також маються на увазі інші емоційно насичені моменти, що викликають у гравців страх та жах.
Оцінка наявності страху та жаху в іграх проводиться організаціями, що визначають віковий рейтинг ігор, з урахуванням інтенсивності, тривалості та контексту використання страшних та жахливих елементів у грі, а також призначення та цільової аудиторії гри. Організації аналізують візуальні та звукові елементи гри , оцінювати емоційний контент та ігровий процес. Також можуть враховувати можливість налаштування рівня страху гри, наприклад через налаштування складності, наявність режимів без страшних елементів.
Дорослий зміст
Дорослі теми в іграх включають різні аспекти життя, що більш підходять для дорослої аудиторії через свій зміст. Деякі приклади дорослих тем в іграх повинні включати, але не обмежуватись такими:
- Сексуальні відносини . Ігри, які містять відверті сексуальні сцени, діалоги чи зображення, які розглядаються як дорослий контент. До останніх можна віднести зображення голих тіл, сексуальні акти, еротичні ситуації.
- Наркотики, алкоголь . У проектах використовуються зображення або згадки про наркотичні речовини, алкоголь або їх вживання. Підпадають під визначення зображення куріння, вживання алкоголю, наркотиків та інших аспектів, пов’язаних зі шкідливими звичками.
- Злочинність . Тайтли можуть містити зображення або сюжетні елементи, пов’язані зі злочинністю, такі як пограбування, насильство, мафіозні структури, порушення закону.
- Політика, релігія . Сюди входять аспекти, пов’язані із політикою, виборами, релігійними поглядами, ідеологіями.
- Насильство у відносинах . Цей перелік містить зображення або сюжетні елементи, пов’язані з насильством у відносинах. Останнє має на увазі домашнє, партнерське, сексуальне насильство та інші його форми, які мають вважатися дорослим контентом.
- Психологічні та емоційні аспекти . Ігри можуть містити зображення або сюжетні елементи, пов’язані з психологічними чи емоційними аспектами життя (депресія, посттравматичний стресовий розлад).
- Смерть, насильство . Йдеться про сцени, пов’язані зі смертю, вбивствами, кровопролиттям, іншими графічними чи насильницькими ситуаціями.
- Соціальні теми . Ігри іноді торкаються складних соціальних питань, таких як расизм, сексизм, дискримінація, соціальні нерівності, політичні конфлікти.
Визначення дорослого змісту в іграх ґрунтується на візуальному уявленні, наявності мови, контексті сюжету. Зазвичай це оцінюється організаціями, які встановлюють стандарти контенту для ігор відповідно до місцевих законів, норм суспільної моралі.
Мультиплеєрні проекти
Визначення рейтингу мультиплеєрних проектів, тобто ігор, в яких гравці отримують можливість взаємодіяти з іншими гравцями онлайн, відбувається на основі тих критеріїв, які використовуються для оцінки одиночних ігор. До списку входить зміст сексуального характеру, насильство, нецензурна лексика, страх, дорослий зміст. Однак, мультиплеєрні проекти мають також додаткові аспекти, які мають бути враховані при визначенні їхнього рейтингу.
Одним із важливих аспектів визначення рейтингу таких ігор залишається взаємодія між гравцями . Включає комунікацію між гравцями через чат, голосовий зв’язок , можливість гравців впливати на ігровий процес один одного. Оцінка такої взаємодії включає особливості наявності нецензурної лексики , образ, домагань. До числа входить расизм, сексизм , інші аспекти, пов’язані із соціальними взаємодіями між гравцями. Аспектом визначення рейтингу можуть бути внутрішньоігрові покупки (мікротранзакції, додатковий контент та ін.). Оцінка таких покупок включає аналіз їхнього впливу на геймплей, вартість, вплив на ігровий процес. Визначається, чи вони підходять для конкретного вікового діапазону.
Також важливий аспект визначення рейтингу розрахованих на багато користувачів проектів — захист даних гравців (персональна інформація, фінансові, конфіденційні дані). Оцінка заходів захисту даних має бути врахована щодо рейтингу ігор такого типу.
Крім того, оцінка мультиплеєрних проектів також може містити аналіз інших аспектів. У числі таких можливість створення та модифікації контенту користувача, наявність реклами або просування сторонніх продуктів. Також враховується вплив на фізичне, психічне здоров’я гравців, можливість взаємодії з іншими гравцями.
Особливості вікового цензурування в Україні
У реаліях України немає єдиного органу , який регулював вікове цензурування ігор. У цьому ми поступаємося США чи країнами Європи. Інститут, відповідальний за вікове цензурування ігор – Комітет з питань контролю за рекламою та інформацією України (КВКРІ). КВКРІ є держорганом, який контролює та регулює рекламу та інформацію, включаючи відеоігри, на території України.
Особливості вікового цензурування ігор в Україні включають:
- Визначення вікового рейтингу . Здійснює оцінку контенту на основі представленої інформації від розробників ігор, демонстраційного матеріалу, інших доступних джерел. Визначає конкретний віковий рейтинг відповідно до українського законодавства.
- Контроль за рекламою . Контролює рекламу відеоігор, особливо ту, яка адресована дітям та підліткам. Перевіряє рекламні матеріали наявність контенту, несумісного з віком цільової аудиторії. Під таке визначення підпадає насильство, сексуальний контент, нецензурна лексика та інші заборонені матеріали.
- Обмеження доступу . Відповідно до українського законодавства, відеоігри з рейтингом 18+ можуть бути обмежені для продажу/доступу неповнолітнім, їхнім батькам, певним категоріям користувачів.
- Співпраця з іншими органами . Співпрацює з іншими органами, зокрема з Міністерством культури, молоді та спорту України.
Однак, варто зазначити, що практика вікового цензурування ігор в Україні може змінюватися з часом . Рекомендується стежити за останніми оновленнями та вказівками офіційних органів, відповідальних за регулювання відеоігор в Україні. Зумовлено це тим, що українська ігрова індустрія дедалі активніше прагне європейських стандартів . Це безпосередньо з процесом формування єдиного вікового цензу.
Чому наші замовники можуть бути впевненими у безпеці проекту?
Питання вікового цензурування ігор стає дедалі актуальнішим у межах державного законодавства. Ми допоможемо розробити ігровий проект відповідно до бажаного рейтингу.
Для вирішення цього завдання буде залучено кращих фахівців, які зможуть грамотно прописати весь ігровий процес . Проробляється геймплей , взаємодія між гравцями, ігрові механіки, візуалізація відповідно до вимог вікового рейтингу .
Це досить складний і трудомісткий процес, але дозволить максимально зберегти автентичність початкового задуму. Також точно і коректно передати бачення авторів не виходячи за межі дозволеного з погляду моралі законодавства. Зрештою, ви отримуєте продукт, який приносить прибуток , при цьому відповідний усім нормам цензури.